Innovációmarketing: siker vagy bukás is múlhat rajta!

Az innovációmarketing egy összetett fogalom. Most induló cikksorozatunkban Farkas Gyula rávilágít a terület lényegére.

earth-2581631_1920.jpg
Döntsd el te magad a most induló cikksorozat alapján, mennyire határozza meg az innovációmanagment részének tekinthető innovációmarketing és az ehhez tartozó szemlélet, egy startup sikerét vagy fejreállását.

Részletesebb képet fogsz kapni a marketing és az innováció szükségszerű összefonódásáról, a probléma és az arra adott válasz (ötlet) kialakulásától, a termékké/szolgáltatássá válás folyamatán keresztül, a végfelhasználóhoz való eljutásáig.

Mielőtt belekezdenék, néhány témaindító gondolatot megosztanék a startupok és a marketing kapcsolatáról:

Minden startupper egyben marketinges is! Hogy jó-e, azt a sikerek mutatják.
Egy induló startup, leegyszerűsítve, három különböző terméket készül piacra dobni attól a pillanattól, ahogy egy kockázati tőkealap bekerül a képbe.
A termékét/szolgáltatását, a csapatát, valamint a jővőbeli “irgalmatlan” növekedésbe vetett hitet.
Míg az első célpiaca az a végfelhasználó, aki problémájára megszületett a termék vagy a szolgáltatás, addig a második és harmadik “termék” célpiaca a tőkealap. Itt a vásárló, a csapatért és a reményért fizet. Azért, hogy a startup csapata, a tőkealap tulajdonrészének értékét az egekbe lője. A tőkealap elvárása innentől a siker lesz, a valamikori külső v. belső exit miatt. Ezért kell bejönnie a képbe a innovációmarketingnek, ezt biztosítani. Ez ugyanis egy szemlélet.

A marketing és az innováció “összenövése”. Az innovációmarketing nem csak a késztermék piacra juttatásában játszik szerepet, hanem az egész folyamatban, amíg az ötlet megvalósul és formát nem ölt. A folyamatos visszacsatolások révén pontos képet tud adni a belső és külső folyamatokról, aminek a lényege, hogy csökkenti az innovációban rejlő kockázatot és növeli a siker lehetőségét.

hand-895588_1920.jpg

Ne úgy képzeljük el mint egy csodaszert, hogy “most ezt megtaláltam és akkor enyém Elon Musk, vagy Bill Gates “titka”. Inkább úgy, mint egy receptet, amikor a hozzávalók felhasználásával, egy igazán jó dolgot tudunk főzni, anélkül hogy odaégetnénk.
Néhány kapcsolódó fogalommal meg kell ismerkednünk a teljes tisztánlátáshoz. Megnyugtatok mindenkit, nem lesz olyan gáz mint ahogy hangzik.

Az első ilyen, az Innovációs portfólió.

Akkor lesz igazán sikeres egy cég, amennyiben az innovációs portfóliója egyensúlyban van. Na ilyenkor szokott kérdőjeleket beforgatni a szemem és önkéntelen mi a f… kicsúszni a számon. Ez azt jelenti, hogy a termék, a termék előállítására szolgáló folyamat, a szervezeti felépítés, valamint a marketing megfelelő részarányt képvisel a “csomagban” (cégben). Nem nehéz elképzelni ha valamelyikkel nem, vagy nem megfelelően foglalkozunk az mihez vezethet.
Néhány sarkított példa, de tényleg csak a rend kedvéért.
– “Ne találjuk fel a fanyelű fekete wc pumpát, mert az kb annyira innovatív mint a gőzmozdony!”
Nincs innovatív termékünk, nincs buli!
– “Nagyon jó, elkészült az első 16.000 darab alkatrészből álló sörszállító drónunk, indulhat a sorozatgyártás! Van 2 csavarhúzónk és 3 kombinált fogónk összeszerelni.”
Nem figyeltünk a gyártási folyamat fejlesztésére?
Szopacs!
– “Gyártsunk le a nulláról 100 triciklit, 2 emberrel, 1 nap alatt, mert van egy kötbérezhető rendelés.”
Ráérünk majd kialakítani a szervezeti struktúrát a végén! Ja, ha nincs szervezeti fejlesztés, az is bukta.
– “Ok. Kész vagyunk az új termékünkkel. Akkor indulhatnak a reklámkampányok. Gizike, hozza be az írógépet, megcsináljuk a szórólapokat!”
Retró marketing kampány? Nem is lesz a profitból Porsche 911 Biturbó!

A viccet félretéve, a fent említett portfólió elemekhez szorosan kapcsolódik a marketing tevékenység, amit átlátva és megértve, a szemléletet magunkévá téve, fontos lépéseket teszünk siker felé!

Folytatás hamarosan…

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.